Image Alt

Intervju s Goranom Luburićem, prodekanom za nastavu i studente PVZG: edukacija na daljinu

Intervju s Goranom Luburićem, prodekanom za nastavu i studente PVZG: edukacija na daljinu

O iskustvima online nastave i provjere znanja na PVZG-u popričali smo s prodekanom Luburićem, kojemu su programerska znanja iz studentskih dana pomogla u snalaženju svijetom online softvera za edukaciju.

1. Ljetni semestar tekuće akademske godine započet je u izvanrednim okolnostima globalne pandemije novoga virusa Covid-19, a zatim i potresa koji je pogodio Zagreb. Kako se PVZG prilagodio izvođenju nastave na daljinu i novonastalim okolnostima?

PVZG je ”duboko udahnuo” i ”uzeo” tjedan dana odgode sveukupne nastave za kvalitetnu pripremu temelja čiji je cilj bila potpuna pretvorba klasične nastave u nastavu na daljinu. Već tjedan dana kasnije, sve što je bilo zamišljeno uspješno je provedeno. Odnedavno su osigurani i svi potrebni temelji za online provjere znanja u svakom smislu, čime je cjelokupna osnovna djelatnost PVZG-a osigurana za provedbu na daljinu u kratkom roku.

2. Kako izvođenje nastave na daljinu u virtualnom okruženju utječe na kvalitetu nastave prema Vašem mišljenju u kontekstu kreativnosti, inovativnosti i timskog rada? 

Uobičajeno kada se događaju nagle promjene, tako su i mnogi dionici bili skeptični prema ovoj promjeni, da bi unutar mjesec dana dostigli takvu razinu rutine koja me osobno jako ugodno iznenadila, kao da se isto provodi već nekoliko semestara.

Koncept nastave, iako bazično isti, traži nešto drugačiji pedagoški pristup, traži u prosjeku nešto više inputa od nastavnika. Nešto je manje interakcije između studenata i nastavnika, odnosno manje je dvosmjerne komunikacije u odnosu na klasičnu nastavu. Primjećujem i da je manje ”prostora” za kvalitetnu debatu ili komunikaciju na principu okruglog stola. Nedostaje element neverbalne komunikacije u komunikacijskom kanalu – nekada vam je kao nastavniku takav feedback vitalan za usmjeravanje nastave. No, s druge strane, nastava se u prosjeku izvodi brže i često puta efikasnije, manje je zastajkivanja tijekom nastavne sesije.

Svakako kreativnost i inovativnost nastavnika dolazi do izražaja u ovom slučaju, jednako kao što bi to bilo i u klasičnoj nastavi u dvorani. Moje skromno mišljenje je da će kvalitetan prenositelj znanja u klasičnom okruženju u većini slučajeva ostati kvalitetan prenositelj znanja i u virtualnom okruženju.

3. Pred nastavnicima i studentima su ljetni ispitni rokovi. Kako ste se pripremili za provođenje ispitnih procesa? Kakve su reakcije nastavnika?

Nastavnici, s obzirom na prirodu naših studijskih programa, većinu provjere znanja (otprilike 70 % – 80 % kolegija) mogu obaviti usmenim ispitivanjem, koje u online okruženju tehnički nije mnogo drugačije od izvođenja online nastave – prema tome tehnika online usmenih ispita apsolutno je izvediva. Na nedavno održanom online sastanku sa svim nastavnicima i suradnicima PVZG-a razmijenili smo dosadašnja iskustva, tehnike i načine koje će pojedini nastavnici koristiti prilikom provjere znanja studenata. Kako bismo pokrili preostali udio kolegija koji tradicionalno imaju pismene ispite, pripremili smo kvalitetno komercijalno rješenje tj. platformu za online pismene ispite. Nadolazeći predrokovi i ljetni ispitni rokovi pokazat će koliko je taj koncept održiv. Iskreno  vjerujem da je održiv i da ćemo ga djelomično koristiti u provjerama znanja i u budućnosti, neovisno o situaciji s pandemijom virusa Covid-19, jer ovdje se na neki način radi i o promjeni paradigme ispitivanja.

4. Upravljanje nastavnim procesom na brojnim je visokoobrazovnim ustanovama zahtjevan proces i odgovorna dužnost. Kako Vi iz prizme prodekana za nastavu i studente danas gledate na posljednjih nekoliko mjeseci rada na PVZG-u? 

Recentni događaji, iako nagli i šokantni u startu, jako su dobra prilika da se pokaže koliko je organizacija kao takva spremna na promjene, a s obzirom na prirodu djelatnosti (nastava, edukacija), upravo je na osobama koje obavljaju takvu funkciju velika odgovornost, ali i prilika da pokažu/dokažu opravdanost povjerenja koje im je organizacija ukazala. Posljednjih nekoliko mjeseci bilo je izazovno, ali na jedan vrlo pozitivan način. Moram pohvaliti cijeli nastavni kolektiv i sve suradnike zajedno s administracijom, jer smo u kratko vrijeme pokazali koliko smo kompaktni, brzi i spremni na nagle promjene u izvanrednim okolnostima rada.

5. Kako će iskustvo ubrzane digitalizacije cijelog obrazovnog sustava utjecati na njegovu budućnost? 

Dopustite mi da se slikovito izrazim: prilično sam siguran da je digitalizacija cijelog obrazovnog sustava došla ovdje i sada s namjerom da ostane, a ne da se ”vrati nazad” kao proizvod pod garancijom. Siguran sam da obrazovanje više neće ostati isto kao do sada. Način rada na daljinu u obrazovanju, iako ima još ”dječjih bolesti” kroz koje prolazi, zasigurno će biti komplementaran klasičnoj nastavi u dvorani – barem u određenoj mjeri, ali svakako više nego do sada.