Image Alt

PVZG

Mood board kao inspiracija za dizajn korisničkog iskustva (UX)

Moodboard dolazi od dvije engleske riječi, mood (raspoloženje) i board (ploča) – ploča raspoloženja ili inspiracijska ploča. Moodboard je zapravo svojevrsni kolaž slika, predmeta ili teksta složen u kompoziciju kako bi ispričao neku priču. Često je sastavni dio studija kreiranja potrošačkog iskustva (CX), korisničkog iskustva (UX), projekata grafičkih dizajnera, a kreativci ga koriste u svojim radovima kao inspiraciju.

Elemente mood boarda u cjelinu povezuje zajednička tema: vizualno ilustriramo neki stil, priču, što prikazuje emotivno stanje potrošača ili pomaže da što bolje pokažemo neki dobar osjećaj o našem proizvodu/ usluzi, npr. slike događanja, ambijenta, proizvoda, slike kućnog ljubimca.
Moodboard dolazi u različitim formatima, oblicima i stilovima. Neki kreatori stvaraju digitalne, a neki fizičke kolaže. Digitalna izrada ima puno više mogućnosti: od izrade pomoću Photoshopa do svih ostalih sličnih aplikacija. Svaki moodboard je drugačiji, ono što kreativci odluče staviti ovisi o projektu. Primjerice, moodboard za neku robnu marku može sadržavati puno više elemenata od onih za dizajn proizvoda ili web stranice. Važno je uključiti sve elemente koji su potrebni da se prenese izgled i dojam produkta koji se stvara.

Stvari koje treba uvrstiti u moodboard su: slike, boje, vizualne metafore (ako je to potrebno), riječi, fontovi, tekstura/uzorci, objašnjenja. Odlučivanje o temi kojom želimo dočarati ambijent i osjećaje oko našeg proizvoda može unijeti kohezivnost na mood board. Teme bi trebale biti usko vezane uz ciljeve dizajna proizvoda, usluge ili marke. Npr. web mjesto za dječju odjeću može imati temu džungle ali to ne znači da mora imati ugrađene tigrove. Mood board koji se temelji na takvim temama može sadržavati stvari poput prirodnih tekstura ili osnovnih boja.

Inspiraciju za mood board možemo pronaći bilo gdje, na web stranicama, stranice poput Canva, Pinterest, slike fizičkih predmeta i okruženja, društvene mreže (Instagram, Facebook), mogu biti temelji za pronalaženje vizualne inspiracije.

Prikupljajući informaciju za mood board, kreatori bi trebali imati na umu ciljeve gotovog projekta. Oni bi također trebali imati na umu stvari poput vrijednosti produkta i tko će biti ciljani korisnik. Sve to značajno utječe na prikupljene vrste nadahnuća. Na primjer, dizajn web stranice odvjetničkog ureda imat će znatno drugačiji ton i stil od web stranice namijenjene za modu. Kreatori moraju imati na umu ove razlike konteksta kada započnu raditi na mood boardu.
Ne moraju se svi elementi na mood boardu izravno odnositi na gotov dizajn. Pronalaženje slika koje izazivaju osjećaj oko proizvoda ili opći stil jednako su važni kao i specifični fontovi, boje i elementi dizajna.

Mood board kao komunikacijski alat

Jedna od najvećih prednosti stvaranja mood boarda je to što je vrijedan alat za komunikaciju s klijentima i ostalim članovima tima. Kada dizajneri prvo kreiraju makete i prototipove ako klijent nije zadovoljan dizajnom to može rezultirati gubljenjem vremena, resursa i gubitkom povjerenja. Primjerice kada klijent smatra da se prototip potpuno razlikuje od onoga što je želio. Stvaranje mood boarda također može spriječiti strahoviti sindrom ‘’Znat ću kada vidim.’’ kod klijenata. Pokazivanje mood boarda daje klijentima da nešto vide, da imaju dojam o ideji produkta. Dizajneri mogu stvoriti više mood board-a ako nisu sigurni što njihov klijent želi. Ako dizajneri od početka ispune očekivanja klijenta, klijent više vjeruje u sposobnost dizajnera.

Bilo da kreativci izrađuju moodboard u digitalnom ili fizičkom obliku, to je važan korak u stvaranju kohezivnog stila dizajna za bilo koji projekt. Provođenje dovoljno vremena na fazi mood board-a može rezultirati projektom koji teče mirnije. Jedna od velikih prednosti stvaranja mood board-a je to što ne postoje stvarna ‘’pravila’’ koja određuju što on mora sadržavati ili kako mora izgledati. To kreativcima daje tonu kreativne slobode tijekom ove faze, koja može nestati u kasnijim fazama dizajna (ovisno o određenom projektu). Dizajneri obično naprave mood board u svakom projektu, bilo da je riječ o jednostavnom održavanju web stranice ili cjelovitom konceptu brendiranja te marketinga. Profesionalci iz raznih područja oslanjaju se na mood board kao prvi izbor za osmišljavanje bilo kojeg velikog projekta. Istraživanje iz Journal of Business Research pokazuje kako mood board u kreiranju projekata pomaže postaviti atmosferu produkta i definirati aktivnosti projekta te održavati pluralnost ideja.

Izrada mood board-a može pomoći pri postavljanju snažne osnove za krajnji cilj. Fokusirajući se na druge zadatke i članove projekta lako je zaboraviti originalnu ideju te svrhu projekta. Mood board-ov vizualni aspekt pomaže pri podsjećanju na taj cilj. To je jasan i konkretan način komuniciranja koncepta i vizije klijentima je kroz vizualnu prezentaciju. Također, mood board može uključivati stvari koje nisu vezane uz projekt, već predstavljaju kvalitetu marke te ilustriraju određeni osjećaj ili estetiku proizvoda/usluge.

Mood board može biti što god želite da bude, od brainstorming kolaža vašeg produkta do uređene skice projekta. Eksperimentiranje s vizualima može pomoći pri definiranju ideje dizajna. Slike mogu govoriti tisuću riječi, ali i same riječi mogu biti snažne. Riječi se mogu koristiti kao objašnjenje ili kao pojačanje vizualnoj prirodi mood board-a. Kratki opisi pomažu razjasniti važne informacije ili popuniti nešto što slike ne komuniciraju.

Izrada naših mood boardova

Započeli smo s brainstormanjem oko usluge za pse koja bi bila „all-inclusive“ (rezerviranje sobe u hotelima koji primaju pse, šetnja, drop-in visit i slično). Pri brainstormanju uzeli smo aplikaciju Uber kao inspiraciju koja bi nam bila temelj za daljnju razradu. Ideje od Ubera pretočili smo i prilagodili našem produktu te nadodali nekoliko stvari. Osjećaj koji smo nastojali komunicirati kroz mood board bio je osjećaj topline i obitelji koji psi pružaju. Ideja da svatko može imati psa neovisno o tome koliko ima slobodnog vremena bila je zadovoljavajuća.

Došli smo do procesa traženja lajtmotiva poput interakcija ljudi sa psima koji šalju sliku obitelji i topline pa tako i sreće. Nakon toga ostao je samo grafički dizajn. Napravili smo par „mock up“ vizuala potencijalnih mood board-ova. Kod dizajna fokusirali smo se na toplije i zemljane boje koje ostavljaju dojam udobnosti i topline.

Pri samoj izradi mood boarda-a fokusirali smo se na ono što volimo. U ovom slučaju to su bili psi. Pristupili smo zadatku kao hobiju te smo pronašli ugodniji i topliji pristup samoj izradi mood board-a. Budući da smo svi ljubitelji pasa izrada je time bila još zanimljivija i opuštajuća.

Autori/ce:

Sven Barić, Ivana Janković, Anja Pavlović
Poslovno veleučilište Zagreb
Specijalistički diplomski studij marketinga i komunikacija
Kolegij: Korisničko i potrošačko iskustvo (UX/CX)
predavačica: dr. sc. Korana Simonović, prof. sociologije