Vikend u Rovinju na Danima komunikacija bio je iznimno važan za našeg profesora Dražena Smaranduja. Zajedno s Ivom Domić i Jakovom Vilovićem iz agencije UTORAK, za klijenta Book&zvook (Audio Store Transonica), osvojio je nagradu Best in Show za projekt AUDIOLIBER, pod sloganom „Nitko ne voli audioknjige, dok ne posluša prvu“.
Kreativnost, strategija, izvedba, korištenje medija i ostvareni rezultati bili su ključni kriteriji natjecanja, prema kojima je stručni žiri dodijelio nagradu MIXX Awards Croatia 2025 Best in Show ovom projektu. Projekt je izvorno prijavljen u kategoriji Cross-Media Integration, gdje se kao finalist našao u konkurenciji s poznatim brendovima kao što su Studenac, Marodi, Croatia osiguranje i Hrvatski Telekom.
U nastavku donosimo kratki osvrt našeg profesora na ovu prestižnu nagradu.
Čestitamo na osvajanju MIXX Awards Croatia 2025 Best in Show! Možete li nam reći nešto više o projektu AudioLiber koji je nagrađen?
Hvala! Još uvijek smo svi u šoku pa evo malo konteksta. Projekt Audioliber prijavili smo u Cross-Media Integration kategoriju jer se pokazalo da je upravo spoj online i offline aktivnosti bio ključan za uspjeh kampanje. Kada smo ušli u finale i vidjeli s kim smo u konkurenciji, bilo nam je jasno da i sam status finalista predstavlja veliku pobjedu – za klijenta i za sve nas uključene. Zato smo na samoj dodjeli, tijekom proglašenja pobjednika u našoj kategoriji (pobjednici su bili Bruketa&Žinić&Grey i Marodi), nakon objave samo slegnuli ramenima. Pri kraju dodjele za ostale kategorije, izašli smo iz dvorane i počastili se jednim utješnim pićem.
Nedugo zatim pozvali su nas da se vratimo unutra. Prvo sam mislio da je to možda zbog zajedničkog fotografiranja svih finalista. Jakov Vilović iz agencije UTORAK šapnuo mi da postoji još jedna nagrada. Upravo kad sam otvorio pravila natjecanja na mobitelu i shvatio da se dodjeljuje i Best in Show, Ida Prester nas je pozvala na binu. Dakle, nismo osvojili nagradu u našoj kategoriji – zato jer smo osvojili MIXX za najbolju digitalnu kampanju – Best in Show!
Što kampanju za AudioLiber čini posebnom?
Book&zvook, kao jedini domaći izdavač audioknjiga, želio je sudjelovati na Interliberu. No, kada im je dodijeljen prostor koji je više nalikovao slijepom crijevu sajma nego prilici da predstave novi format knjige, odlučili su napraviti zaokret: nećemo sudjelovati na Interliberu – stvorit ćemo nešto po svojoj mjeri. Tako je rođen AudioLiber – prvi sajam audioknjiga: digitalan, urban i u pokretu, baš kako priliči audioknjizi. Pod sloganom „Nitko ne voli audioknjige dok ne posluša prvu“, ponudio je potpuno novo iskustvo konzumacije književnosti. Agencija UTORAK osmislila je cjelokupnu kreativnu strategiju i slogan, koji nas je isprva pomalo uplašio, ali se pokazao ključnim – kako u digitalnoj, tako i u offline komunikaciji. Na dan otvaranja Interlibera, u tramvaju broj 14 – koji svakodnevno prevozi posjetitelje prema Velesajmu – priredili smo flash mob s piscima. Neki su čitali, neki svirali harmoniku ili liru, a neki su jednostavno bili prisutni. Zajedno su stvorili atmosferu koju rijetko viđamo u javnom prijevozu. Istovremeno, na sedam kulturnih lokacija diljem grada, posjetitelji su mogli stupiti u interakciju s aplikacijom, preslušavati ulomke i cijele audioknjige – od hitova do neotkrivenih književnih dragulja. Već prve večeri Audiolibera, tramvaj broj 14 bio je krcat. Mediji su događaj popratili s velikim interesom, ljudi su spontano dijelili sadržaje na društvenim mrežama, a Book&zvook je postao prisutan na način koji ni najbolji štand na Interliberu ne bi mogao omogućiti.
Koji su najveći izazovi na kojima ste radili tijekom realizacije ovog projekta?
Bio sam zadužen za digitalni marketing i odmah mi je bilo jasno da radimo s ograničenim budžetom. Znali smo da ne možemo pokriti sve što bi jedna klasična digitalna kampanja za aplikaciju trebala sadržavati – pogotovo kad se primarni cilj akvizicije stavlja u drugi plan kako bi se prvo pogurale offline aktivnosti i odvažan slogan. Još uvijek pamtim tih prvih 24 sata kampanje, kada mi se činilo da sve radim naopako. Umjesto da pratim napredne analitike i optimiziram app install oglase, prvo sam postavio oglas za Facebook event – da dovedemo ljude u tramvaj. No upravo je ta večer i gerilska komunikacija slogana kroz OOH kanale i fizičke aktivacije preokrenula cijelu logiku kampanje.
Eksplozija medijskih objava i reakcija publike stvorila je glavni izvor angažiranih korisnika koje smo u stvarnom vremenu ulazili u marketinški lijevak. Dobili smo veliki doseg, korisnicima smo dali priliku da probaju slušati i na kraju smo ih kroz razne liste prilagođenih web i app publika motivirali na instalaciju ili kupnju koda za audio knjigu na webu. Ubrzo smo dobili korisnike s kojima smo odmah mogli početi raditi engagment kampanje u aplikaciji, slati im notifikacije, newsletter, širiti poruku o audio knjigama kroz njihovo jedinstveno osobno iskustvo.
Koliko je važno za vas kao profesora sudjelovati u stvarnim, nagrađivanim projektima iz industrije?
U digitalnom marketingu sam gotovo 20 godina. Počeo sam na strani klijenta s oglašavanjem u tražilici i zakupu medija na talijanskom tržištu, a zatim radio u media buying agenciji, digitalnoj agenciji, PR agenciji i developerskoj firmi. Na fakultetu predajem kolegij Uvod u digitalni marketing, koji traje jedan semestar. Gradiva je svake godine sve više, a obuhvatiti sve kanale, alate i mogućnosti u tako kratkom vremenu djeluje gotovo nemoguće – ili barem izuzetno zahtjevno.
Upravo zato mi je rad na stvarnim projektima koji su prepoznati u struci izuzetno važan. Praćenje onoga što rade drugi, stalna izloženost usponima i padovima te neprekidna optimizacija kampanja pružaju mi bogat izvor konkretnih priča. Te stvarne situacije pomažu da svim tim podacima koje studentima moram prenijeti dam smisao, kontekst – i što je najvažnije, učinim ih zanimljivima.
Na koji način ovo priznanje može biti inspiracija studentima komunikacija i marketinga?
Priznanja same po sebi traju dan-dva – dok traje PR kampanja klijenta i dok prijatelji, poznanici i kolege ostavljaju reakcije na društvenim mrežama. Naravno, takve nagrade donose i nove klijente, nove projekte te veće povjerenje u vaš rad.
No, ono najvažnije što nakon ovakvog priznanja nosite sa sobom jest iskustvo i spoznaja da ste zajedno s tim ljudima postigli nešto što možda niste očekivali. Najveća nagrada je osjećaj da ste radili na nečemu što zaista ima smisla, što je pomoglo klijentu, ali i vama otvorilo put za daljnji razvoj i uspjeh u suradnji.
Koje biste vještine ili znanja preporučili studentima da razvijaju ako žele jednog dana sudjelovati u sličnim projektima?
Studenti se često boje gomile naziva digitalnih metrika i nisu uvijek svjesni potencijala koje nude različiti digitalni kanali. Mnogi još uvijek digitalni marketing povezuju samo s dosadnim banner oglasima, društvenim mrežama i influencerima, a to je samo mali dio priče. Svaki semestar, ovisno o temi koju predajem, napominjem studentima koje pozicije na tržištu nedostaju, koje će tek postajati tražene i koliko takve vještine mogu biti dobro plaćene.
Rad na kampanjama poput ove gotovo uvijek donosi nova znanja – bilo da usvojite neku novu vještinu, naučite koristiti novi alat ili jednostavno shvatite koliko još toga morate naučiti. Digitalni marketing bez osnova web i app analitike danas je gotovo nezamisliv, no u eri AI tehnologija ne smijemo podcijeniti važnost originalne kreativnosti. Naprotiv, često uz genijalnu ideju i uz pomoć AI dobijemo još bolju kreativnu izvedbu, kao u kampanji “Bolje stati nego zaspati” (Imago Ogilvy i INA).
Mogućnosti su raznolike, a nova znanja se brzo usvajaju. Važno je igrati se, biti otvoren novim idejama i surađivati s ljudima iz različitih timova koji projektu mogu donijeti dodatnu vrijednost.
Postoji li neka ključna lekcija koju ste naučili tijekom ovog projekta, a koju biste voljeli prenijeti studentima?
Za kampanju koja spaja app i web marketing potrebno je mnogo pripremnih radnji te korištenje različitih analitičkih i marketinških alata, no ništa od toga ne vrijedi bez dobre ideje. Čak i ako ta ideja potječe iz offline svijeta. Audioliber je uspio upravo zato što je atraktivan digitalni format – audio knjige – predstavio u stvarnom, offline okruženju. Ta kombinacija inovacije i stvarnog iskustva bila je ključ uspjeha i, nadam se, tek početak progresivnog procesa učenja koji ćemo s klijentom dalje zajedno prolaziti.
Kako studenti mogu spojiti teorijsko znanje s praktičnim iskustvom, poput ovog?
To je vječno pitanje na koje nije lako dati jednostavan odgovor. Agencije i tvrtke često traže kandidate s iskustvom, ali digitalni marketing je područje koje se može relativno lako isprobati samostalno. Svaka čast onima koji imaju priliku i motivaciju eksperimentirati na vlastitu ruku. S druge strane, poznajem mnogo mlađih kolega koji su svoje prve korake napravili kroz praksu, volontiranje ili pripravništvo uz skromnu plaću. Mnogi od njih danas su se specijalizirali u određenim segmentima digitalnog marketinga i često su već daleko brži i vještiji od mene u svojim područjima. Ključno je biti uporan, strpljiv i neprestano ulagati u vlastito obrazovanje.
Naslovna fotografija: Emica Elvedji/PIXSELL; Book&zvook