Prodekan za nastavu i studente Poslovnog veleučilišta Zagreb Goran Luburić komentira analizu prosječnih plaća po zanimanjima na temelju podataka Državnog zavoda za statistiku.
Statistika nas je ugodno iznenadila. Naime, djelatnost promidžbe spada među najbolje plaćena zanimanja u Republici Hrvatskoj. Prethodnu analizu prosječnih plaća s fokusom na promidžbu objavio sam na PVZG blogu 2016. godine. Nekoliko godina kasnije, zanimalo me je li se situacija promijenila. Podaci kažu da nije – promidžba je i dalje među najbolje plaćenim djelatnostima u RH – zaključuje prodekan Luburić.
Plaće u farmaceutskoj industriji, računalnom programiranju, zračnom prijevozu i promidžbi (reklama, propaganda i istraživanje tržišta) u vrhu su najbolje plaćenih djelatnosti u Hrvatskoj prema posljednjim dostupnim podacima DZS-a (za 2020. godinu, priopćenje objavljeno 27.4.2022. i dostupno OVDJE). Prema tom priopćenju kategorija promidžbe (reklama, propaganda) i istraživanja tržišta imala je prosjek isplaćene (neto) plaće 10.243 kn nominalno.
Našim studentima još zanimljiviji podatak mogao bi biti ovaj: prosječna isplaćena (neto) plaća u toj djelatnosti za osobe s visokom stručnom spremom iznosi čak 13.337 kn/1.770 EUR nominalno.
To je čak 74,8% više od prosječne neto plaće u Hrvatskoj kada se obuhvate sve djelatnosti zajedno, a koja prema zadnjim dostupnim podacima za 3. tromjesječje 2022. godine iznosi 7.626 kn/1.012 EUR nominalno. Bilo bi zanimljivo vidjeti koliko u prosjeku zarađuju trenutno najpopularniji među marketinškim djelatnicima – influenceri.
Za razliku od 2015. godine, kada je samo kategorija djelatnosti u zračnom prijevozu imala više prosječne isplaćene plaće, u 2020. godini (zadnji dostupni podaci) je to mjesto preuzela djelatnost vezana uz proizvodnju osnovnih farmaceutskih proizvoda i farmaceutskih pripravaka, dok je djelatnost promidžbe i dalje na 2. mjestu visine prosječnih plaća.
Ovako izgleda grafikon prosječnih isplaćenih neto plaća za 2020. god. u RH za najbolje plaćene djelatnosti:
Kao što se može vidjeti, promidžba kao najistureniji dio 4P marketinškog spleta spada skoro u sam vrh prosječnih plaća u Hrvatskoj, a svakako među najbolje plaćene djelatnosti. Zaposleni u promidžbi i istraživanju tržišta bave se tržišnom analizom, osmišljavanjem i koordinacijom promidžbenih kampanja te upravljanjem oglašavanja u digitalnim medijima, print medijima, na radiju i televiziji.
Disclaimer: ograničenje ove analize je usporedba podataka koji nisu vremenski koordinirani, pa to svakako treba uzeti obzir. Uz to, treba pretpostaviti kako su zbog inflatornih pritisaka tijekom 2022. godine realne plaće niže od nominalnih, ali taj pritisak je jednak za plaće u svim djelatnostima, tako da odnos razlike u visini plaća među pojedinim djelatnostima možemo smatrati validnim i u realnom smislu.
STUDIRAJTE ŠTO SE TRAŽI, RADITE ŠTO VOLITE
Prosjek naravno, ne znači nužno i ravnomjernu raspodjelu plaća u navedenim sektorima, no svakako ohrabruje buduće stručnjake iz područja marketinga i komunikacija. Iz ovoga je vidljivo kako prostor za karijerno napredovanje postoji, a svi koji imaju afiniteta za to područje, kad-tad će biti u prilici to i pokazati. Imajte na umu, u marketingu opstaju samo kvalitetni i inovativni. Važno je da čovjek radi ono što voli, a ne ono što mora. Jedna mudra izreka kaže: “Kad je rad zadovoljstvo, život je užitak. Kad je rad dužnost, život je robija.”